De derde sectorsessie: Cyber & SaaS

In de maand november organiseerde Cyber Netwerk Drechtsteden een drietal online rondetafelsessies met als thema’s Cyber&Verzekeringen, Cyber&Accountants en Cyber&SaaS.
Aan het Cyber&SaaS rondetafelgesprek namen deel: Rolf Ritsema (KIEN ICT), Jacob van der Vis (Kamer van Koophandel), Remko Polack (4COM), Steven Verkaart (Hoek en Blok)
Wico van Helden en Pieter Kroon waren aanwezig namens Cyber Netwerk Drechtsteden. De techniek werd verzorgd door Edwin van der Lee.
Ook de derde rondetafelsessie leidde direct vanaf het begin tot een interessante en leerzame discussie en een aantal aansprekende voorbeelden uit de praktijk.


Gratis bellen op toestel van een ander

Remko trapt, vanuit eigen ervaring, af met een voorbeeld vanuit de binnenvaart waar dataverbindingen overigens nog vaak een issue zijn. Fraude, of liever gezegd misbruik, kan heel simpel zijn: wanneer telefoontoestellen niet worden uitgelogd kan extern personeel -in dit voorbeeld waren het schoonmakers- “gratis” bellen over de hele wereld. Ook de oplossing was in dit geval overigens simpel: na een bepaald tijdstip alleen nog inkomend verkeer accepteren. Het feitelijke probleem zit er dan ook meer in, dat je als ondernemer vooraf niet bedenkt dat zoiets kan gebeuren.

Ze zaten al maanden binnen

Rolf komt met een tweede concreet voorbeeld: de ransomware-aanval bij de universiteit van Maastricht. Rolf: “Iedereen kan zoiets meemaken. Fox-IT heeft hier een rapport over geschreven dat werkelijk leest als een roman. Hierin staan bovendien heel veel tips. Eigenlijk was iedereen verrast door de eenvoud van de hack. De hackers zaten al maanden binnen en hebben gewoon het juiste moment afgewacht”

Niet iedereen zit ermee als IT uitvalt

Jaap: “Er zijn toch nog klanten die er niet mee zitten als de IT er een paar dagen uit ligt. Dat hangt natuurlijk ook heel sterk af van de branche waarin je werkzaam bent. Zelf werk ik graag voor bedrijven die zich bewust zijn van de risico’s. Dan kan er betere dienstverlening worden geleverd. Onlangs organiseerde een communicatiebureau een workshop met als thema: “”Wat te doen als je slachtoffer wordt van cybercrime?” Het is fascinerend om te zien dat mensen dan soms volledig dichtslaan. Vrijwel niemand gaat aan de slag met plan B scenario’s.”

Meer gevallen van digitale criminaliteit dan fietsendiefstallen

Jacob: Cybercriminaliteit is nog geen onderdeel van ons systeem. Het is nog steeds iets nieuws. Ook Jacob komt met een aansprekend voorbeeld van “een mannetje van 19 jaar oud” dat maar liefst aan 50 bedrijven cybercriminele oplossingen aanbiedt. We beseffen vaak niet op welke schaal dit plaatsvindt. Er zijn meer gevallen van digitale criminaliteit dan dat er fietsen gestolen worden.”


Tip(s)

Net als bij de vorige sessies werd het gesprek afgerond met de vraag naar nuttige tips. En ook dit keer mochten we er weer een paar aan de lijst toevoegen. Belangrijkste tip uit deze sessie was: “Blijven rondroepen”. Oftewel, je kunt het onderwerp niet vaak genoeg ter sprake brengen. En dat onderschrijven wij van harte.
Meer tips in het volgende verslag.

Bekijk hier de video van de rondetafelsessie Cyber&SaaS