Gegevens van 9 miljoen klanten EasyJet gestolen

De Volkskrant van afgelopen zaterdag meldt het terloops, ergens in de marge van een pagina. Dit keer overkomt het Easyjet. Een organisatie waarvan je mag en zou verwachten dat ze de veiligheid van hun data behoorlijk op orde hebben. En toch lukt het cybercriminelen om op deze schaal data te ontvreemden. Maak niet de fout om te denken dat dit alleen grotere organisaties overkomt. Cybercriminelen discrimineren over het algemeen niet bij het uitzoeken van hun slachtoffers.

Blijf opletten

“Er zijn nog geen aanwijzingen van misbruik”. Misschien verklaart dat waarom het bericht relatief weinig aandacht krijgt. Of misschien verdwijnen berichten als dit in de marge omdat ander nieuws op hetzelfde moment meer aandacht verdient. De mate van aandacht in de media zegt niets over de mate waarin cybercriminaliteit plaatsvindt. Het gebeurt. Dagelijks. Of het de media haalt of niet. Dus: blijf op je hoede en neem de beveiliging van je data serieus.

Dataroof

Het artikel:
Vliegmaatschappij EasyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden hebben toegang gekregen tot de gegevens van negen miljoen klanten, onder meer mailadressen en reisplannen. Bij 2.208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus EasyJet. Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar EasyJet spreekt van ‘een aanval van een zeer geavanceerde bron’. Voor daadwerkelijk misbruik van de data zijn nog geen aanwijzingen.

Bron: Volkskrant 25 mei 2020