Phishing, het blijft oppassen

Ook wij ontvangen met enige regelmaat phishing berichten in onze mailbox. En lang niet altijd komen ze automatisch in de spambox terecht. Het blijft oppassen dus.

Waar moet je op letten?

Allereerst natuurlijk de afzender. Ontvang je een mail met een link erin waar je op kunt klikken check dan altijd eerst de afzender. Let op dat sommige adressen behoorlijk bedrieglijk kunnen zijn. Soms worden er enkele letters omgewisseld of wordt er simpelweg een extra leesteken toegevoegd. Maar ook een mailbericht van een vertrouwde afzender kan een phishingmail zijn. Zeker wanneer de afzender zelf ook slachtoffer is van een cybercrime-actie.

Controleer, dus ook bij een vertrouwde afzender, vervolgens altijd de link door er met de muis overheen te hoveren zodat het hele adres leesbaar wordt. Heel vaak zie je aan de url dan al dat er iets mis is. Voor de duidelijkheid, het is al lang niet meer zo, dat phishingmailtjes direct kunnen worden herkend aan spel- en grammaticafouten. Teksten kunnen heel overtuigend zijn. En ook de opmaak kan er fantastisch uitzien.

Laat je niet verleiden door urgentie

Phishingmailtjes worden vrijwel altijd gekenmerkt door een zekere urgentie en vragen dan ook om -snelle- actie. Heel vaak zit er een zekere tijdsdruk op die actie. ( Bijvoorbeeld: “Meldt u aan voordat …… “, “Reageer binnen x dagen om te voorkomen dat …”, “Vul zo snel mogelijk uw gegevens aan voordat …” enz.)
Boven alles geldt: lees je mailberichten met een gezonde argwaan, zelfs als ze van een vertrouwde afzender komen. Vertrouw je iets niet, meldt dit dan en klik vooral niet op verdachte buttons of links. Hieronder vind je een typisch voorbeeld van een phishing mail. Zou jij hem direct als zodanig herkend hebben?