Ruim 13.500 jonge vrouwen lopen in digitale val

In Nieuws by admin

Campagne legt online kwetsbaarheid jongeren bloot In twee weken tijd zijn ruim 85.000 jonge vrouwen uit de regio Rotterdam tussen de veertien en eenentwintig jaar bereikt met een digitale nepadvertentie. Ruim 13.500 klikten op de nepadvertentie en kwamen zo in de val terecht. Zij werden doorgeleidt naar de website Echt-nep waar zij hun kennis over digitale criminaliteit konden testen. De nepadvertentie met website maakt onderdeel uit van een bewustwordingscampagne van de VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam en de gemeente Rotterdam. Het doel is zoveel mogelijk jonge vrouwen uit de regio Rotterdam bewust te maken van hun online gedrag en de risico’s.

In de afgelopen twee weken werden jonge vrouwen door middel van nepadvertenties op Snapchat, Instagram en Facebook verleid te klikken op een link. Een filmpje van ongeveer drie seconden volgde waarbij het leek alsof de telefoon gehackt was. Daarna werd ‘het slachtoffer’ naar de campagnewebsite gelokt. Hier konden zij een quiz doen om hun kennis over phishing te testen. Ze leerden nepmails, nepadvertenties en andere nepcontent op internet te herkennen. De campagne is ontwikkeld in opdracht van de Veiligheidsalliantie Rotterdam, een samenwerking van 25 gemeenten in de regio, en de gemeente Rotterdam.

Burgemeester Martijn Vroom van Krimpen aan den IJssel, samen met burgemeester Milene Junius van Hellevoetsluis portefeuillehouder Cybercriminaliteit van de VAR-gemeenten, heeft juist voor deze confronterende campagne gekozen omdat jongeren zich niet altijd bewust zijn van de risico’s. Uit onderzoek van de Haagsche Hogeschool en Hogeschool Saxion en in opdracht van VAR en de gemeente Rotterdam, blijkt dat jongeren vooral denken dat anderen het risico lopen slachtoffer te worden, maar niet zijzelf. Om dit denken én hun gedrag echt te veranderen is een trigger nodig die hen ervan bewust maakt dat ook zij slachtoffer van phishing kunnen worden. Wij denken dat alleen informeren vanuit de gemeentelijke instanties niet tot een verandering in gedrag leidt. Daarom hebben we gekozen voor deze onothodoxe methode. We hopen dat we de ‘slachtoffers’ hierdoor aanzetten tot veiliger internetgedrag.“

De website waar de ‘slachtoffers’ naartoe geleid worden geeft ook algemene tips over hoe zij hun online veiligheid kunnen vegroten. Jongeren die echt slachtoffer zijn geworden van cybercrime of meer informatie willen kunnen bovendien op de website informatie vinden over organisaties waar zij terecht kunnen.