Zo bescherm je de gegevens van je klanten, 3 tips

Bron: KvK

Privacygevoelige informatie, je hebt er al mee te maken als je een offerte of nieuwsbrief verstuurt. Of als je afspraken bijhoudt en contactgegevens van klanten vastlegt. Volgens de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ben je verplicht deze data goed te beschermen. Maar de wet zegt niks over hoe je dat moet doen. In dit artikel delen twee ondernemers hun tips.

“Bedrijven slaan van alles op qua gegevens, maar weten niet altijd welke informatie ze waarvoor nodig hebben”, ziet Berco Beute, directeur-eigenaar van Stekz. Hij helpt bedrijven bij het ontwerpen van softwaresystemen en het digitaal verwerken van klantgegevens. Nicolle Goessen, financial controller bij AKR Performance, herkent het punt van Beute. Voor haar webshop in automaterialen kiest ze kritisch welke klantgegevens ze verzamelt en bewaart. Zo is het in de webshop niet verplicht om een account aan te maken. “Bij een account beschik je over persoonlijke klantgegevens zoals wachtwoorden, die moet je goed beschermen.”

3 tips

1. Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt

‘Wat heb je minimaal nodig?’ Dat zou volgens Beute de vraag moeten zijn. “Als je geen geboortedatum nodig hebt, vraag er dan niet naar zodat je deze ook niet hoeft op te slaan. Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt. Wat je niet hebt, hoef je ook niet te beschermen.“

Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt. Wat je niet hebt, hoef je ook niet te beschermen.